GolfmodeLivsstilNyheter

Här är Daily Sports sensationella stilresa!

Med fokus på design som sticker ut och kvinnlig passform har Daily Sports vuxit till att bli en av tungviktarna inom svenskt golfmode.
Designfilosofin har funnits med sedan början på 90-talet, när grundaren Elisabeth Skoghag började spela golf. Hon blev överraskad när hon såg det tråkiga utbudet av golfkläder för damer, tog saken i egna händer och startade klädmärket Daily Sports.

Seglat upp i topp

Med härligt bekväma, färgsprakande, mönstrade plagg som går att matcha lyckades hon fylla en lucka i marknaden. Med nuvarande vd:n Ulrika Skoghag och chefsdesignern Pernilla Sandqvist vid rodret, har Daily Sports hållit rak kurs framåt och seglat upp i topp. I dag är företaget störst i Sverige inom golfmode för damer. Kollektionerna har följt med samtiden, och det är en fröjd att se hur utvecklingen har sett ut. Låt oss stanna upp ett ögonblick och titta i backspegeln. Första kollektionen skapades 1995, och sen dess har det gått undan.

Här är Daily Sports magiska stilresa!
DailySports01
2008-manmode
Daily Sports 03
DailySports_2010
DailySports_2010ny
DailySports_2011_0x
DailySports_2011-0_4
college 2012
Daily sports
DailySports_2013_013
DailySports_2015_0x
DailySports_2015_SS_3
DailySports_2016_SS_0beskar
DailySports_2017_0beskar
DailySports_2017_beskar
DailySports_2018_0beskar
daily sports 2020
DailySports01
2008-manmode
dailysports03
DailySports_2010 beskar
DailySports_2010ny
DailySports_2011_0x
DailySports_2011-0_4
DailySports_2012_SS_1
DailySports_2012_012
DailySports_2013_013
DailySports_2015_0x
Daily Sports firar tjugoårsjubileum
DailySports_2015_SS_3
DailySports_2015_SS_5
DailySports_2016_SS_0beskar
DailySports_2017_0beskar
DailySports_2017_beskar
DailySports_2018_0beskar
Daily-Sports-kollektion-stilresan 2019
daily-sports-2020
previous arrow
next arrow

Stilresan genom åren:

2005 Klassiskt sportig kollektion med rena snitt och detaljer
2007 Första året med herr efter några års uppehåll
2009 Färgstark, grafisk kollektion. Miracle-byxan introduceras (storsäljare ända fram till 2022) tillsammans med bastoppen Macy. Kollektionen kallades ”Scratch collection” och blev en succé
2010 Feminint och sportigt.
2011 Lifstyle-kollektionen. Kläderna passar både ”on and off the golf course”
2012 Stora loggor både på rygg och bröst. (College -känsla)
2013 Både färgstarkt mönstrat och klassiskt rutigt samt navy
2014 Magic-underdelarna introduceras och blir Daily Sports största succé någonsin. Forfarande storsäljare.
2015 Paisley, camouflage och medaljong fanns med i mönsterbilden. Neutrala färger med färgstarka kontraster. 20-årsjubileum
2016 Influenser från grafiska djurprint till palmträd och safari-look
2017 Kvinnligt och elegant
2018 Dämpade färger
2020 Mixat och matchat

Chefdesigner Pernilla Sandqvist har varit med sedan 2002. Här berättar hon för Golfbladet om sitt viktiga arbete.

Vad fick dig att vilja bli kläddesigner?

– Jag har alltid gillat kläder och att sy, att hålla på med tyger, färger, material och mönster. I min ungdom sydde och designade jag många av mina egna kläder.

Hade du designat golfkläder innan du började på företaget?
– Nej, men jag har alltid varit sportintresserad och jag spelade själv golf.

Berätta gärna litet om hur du arbetar när det kommer till golfkläder för kvinnor?
Vad är viktigt att tänka på?

– Bra fråga. Vårt arv är golf, även om vi hela tiden har andra aktiviteter i bakhuvudet när vi designar. På så sätt är golf bra, för det innebär både promenad och rörelse. Vi gillar att göra golfkläder som passar både på och utanför golfbanan. Den golfande kvinnan utövar även andra aktiviteter och lever ofta ett aktivt fritidsliv. För att designa kläder för aktiva tror jag nog att man måste vara aktiv själv, för att intuitivt förstå vad som fungerar och vad som inte fungerar. Tack vare min bakgrund som sportig person vet jag vad jag talar om. Man måste veta hur aktiviteten påverkar bäraren och förstå vad man behöver ha för praktiska funktioner, och var man behöver få in rörlighet. Det är till exempel små detaljer som var benfickan sitter, och om dragkedjan ska öppnas framåt eller bakåt. Sedan tillkommer vilket material som passar eller inte passar.

Vilka material arbetar du helst med?

Inom sporten är funktionen viktigast, och då är valet av material av största betydelse; nylon och polyester som andas och kan vara vind- och vattentäta men även vara värmande eller svala. Konstfiber kan ha otroligt många egenskaper, något som är viktigt när man är aktiv.

Finns det några trender inom golfmode?

– Daily Sports har absolut skapat trender för kvinnor inom golfen. Färg och mönster är mer accepterat nu på golfbanan. Att vara matchad från topp till tå är inte främmande för våra kunder.

Vad är den största skillnaden mellan golfkläder för damer och plagg för herrar?

– Båda söker väl en god funktion och passform, men damerna kanske vågar lite mer än herrarna vad det gäller färg och mönster.

Hur upplever du att golfmodet har förändrats genom åren?

Inom mode generellt finns det svängningar, där färger och mönsterbilder kommer och går, och det är nog ingen skillnad på golfen. Däremot har väl golf under åren blivit både sportigare och trendigare sen jag började för tjugo år sedan.

Vad inspirerar dig när du sätter dig ned och börjar skapa en hel kollektion?

– Den kreativa processen pågår hela tiden. Jag tittar mer eller mindre omedvetet efter idéer och letar inspiration i vardagen oavsett vad jag gör. Men så klart har jag bra koll när det gäller material och färger. Både semester – och rena inspirationsresor influerar mig. Utställningar, filmer och serier kan också vara ett frö till något som sätter igång skapandet.

Ser plaggen olika ut för olika marknader?

– Efter en undersökning, som vi gjort nyligen, visade det sig att marknaderna är mer lika än vi trott. Men vissa olikheter finns det ju. Klimat bland annat. Men även hur dekorativa plaggen är.

Vill exempelvis amerikanska damer ha andra typer av golfplagg än svenskor?

– Till viss del, men världen generellt blir mer och mer likriktad, vilket kan kännas lite tråkigt. Skillnaderna var större förr. Men visst finns det amerikanskor, som fortfarande älskar allt med bling bling och djurmönster.

Foto Pressbilder Daily Sports

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights