En tourig utprovning!
Titleist Tour Fitting Experience är precis vad det låter som: En utprovning i klass med det som proffsen får på tourerna – och dessutom av tourmeriterade Mattias Jelver i Titleists Custom Fitting Center på The National i Bara.
När Titleist lanserade nya GT-serien med drivers och fairwayklubbor blev jag som gin&tonic-fantast så klart intresserad. När det också handlade om en del av min bag som länge gäckat mig – drivern – så gjorde jag slag i saken och bokade en utprovning. Men inte vilken utprovning som helst, utan Titleist Tour Fitting Experience.
Utprovning i proffsklassen
Man kan få en bra Titleist-utprovning nästan var som helst när Titleist skickar runt sina produktspecialister med sina stora ”vapenväskor” fyllda med klubbhuvuden och skaft. Men varför inte göra slag i saken och prova hur det känns när proffsen får hjälp med sin utrustning?
Mattias Jelver, som möter mig på Titleists Custom Fitting Center på The National i Bara, är en riktigt trevlig prick med skönt ödmjuk attityd. Och det är inte svårt att vara ödmjuk med de meriter han har för att backa upp sin verksamhet. I 16 år flängde han runt på Europatouren som klubbtekniker och hjälpte toppspelare som Rory McIlroy, Adam Scott, Rafa Cabrera Bello, Robert Karlsson och många andra.
Nu har han dock fått mig på halsen. En 56 år gammal never has been med nåt enstaka KM och seger i EM för Golfjournalister som enda vettiga meriter. Jag har förvisso sänkt mitt handicap till cirka två i år, men det har inte berott på att jag slagit bra drivar – tvärtom faktiskt. Och med cirka 100 mph i svinghastighet känns det som att jag kanske inte har så mycket att hämta?
En riktig lattjolajbanlåda!
De flesta är kanske för unga för att minnas Brasses lattjolajbanlåda, men det är den känslan jag får när jag ser alla godsaker som finns att prova. Det gäller bara att hitta rätt kombination av huvud och skaft, och sedan rätt konfiguration av huvudet. Men ska man trixa på egen hand så blir det lätt som i Fem myror är fler än fyra elefanter – fel, fel, fel!
Mattias frågar lite om hur jag spelar och vad jag har för driver idag. Jag får slå några bollar – inte vilka bollar som helst utan riktiga Pro V1:or! Hans vana öga ser snabbt vad som kan funka och han ger mig ett GT2-huvud på ett Tensei Blue-skaft. På frågan om den ser OK ut svarar jag att den ju är riktigt fin. Mycket snyggare än föregångaren TSR2 som var alldeles för utdragen.
Bra, säger han. Och så kör vi igång med skaftcirkusen och olika inställningar för att försöka hitta något som ”botar” min lilla tråkiga högermiss. Med inställningen C3 börjar det lika något. Jag kan ju inget om det här och frågar vad det betyder. ”Det är upright och lite stängt,” svarar Mattias. Jaha, tänker jag. Det är ju en typisk gubbaposition för en glad gubbe.
De olika skaft jag får prova blir ett sammelsurium och en del hinner jag bara slå ett par-tre bollar med innan antingen jag underkänner det för känslans skull eller Mattias underkänner det för att det inte levererar.
Det skönaste skaft jag provat
Jag har goda minnen av Tour AD-skaft från förr och har nästan redan bestämt mig för det när jag råkar berätta att det skönaste skaftet jag provat på många år är ett Ventus TR Velocore-skaft. ”Men såna har du väl inte här,” säger jag och tänker att det nog är lika bra, för de är ruskigt dyra.
”Jodå, det har jag så klart,” svarar Mattias glatt och skruvar i ett Ventus Blue 6S som inte bara känns helt fantastiskt. Det ger också en fantastisk bollbana där bollen bara tycks hänga kvar i luften hur länge som helst innan den dimper ned långt där borta på rangen.
Jag provar även lite andra skaft, men inget som jag känner ger bättre känsla, och när även siffrorna visar att vi hittat rätt så bestämmer vi oss för att sluta här. Och det är lika bra för de 90 minuter jag har betalat 1 500 kronor för är slut sedan en bra stund och nästa glada kund står utanför och stampar. Först efteråt inser jag att jag ju skulle ha en fairwayklubba också. Nåja, det är väl bara att åka tillbaka och få ännu en rolig en och en halv timme i sällskap med Mattias.
Specifikation: Titleist GT2 9° med ett Fujikura Ventus TR Blue Velocore 6S i position C3 (0,75° upright och 0,75° mer loft).
Text: Michael Broström
Foto: Calle Hjern