12 golfbanor går ihop för att locka medlemmar
Det finns många golfbanor på en liten yta i Skaraborg. Nu går tolv av dem samman i en gemensam marknadsföringskampanj för att locka golfare från Stockholm och Mälardalen till området.
Varierande golfupplevelser
Inom ramen för projektet Visit Skaraborg pågår ett arbete med att sätta ihop spännande upplevelser som sträcker sig över kommungränserna. Det senaste erbjudandet i raden är ”Golfa i Skaraborg” med fokus på det stora antal golfbanor som finns på ett litet område och som erbjuder mycket varierande golfupplevelser.
Jobbar tillsammans
– Det har varit ett stort intresse bland golfbanorna till ett samarbete. Det här är ett gott exempel på hur vi kan jobba tillsammans på olika nivåer och lägga ihop finansiering till en större satsning, säger Jessica Bergstrand, destinationsutvecklare på Next Skövde.
Vill ha fler golfare
I april och maj kommer de tolv golfbanorna tillsammans med Visit Skaraborg och Turistrådet Västsverige att via Svenska Golfförbundets kanaler och annonsering på Facebook, Instagram och Youtube vända sig till golfare i Stockholm och Mälardalen. Målsättningen är att få tjej- och killgängen och paren att välja en golfbana mellan Vänern och Vättern för sin nästa resa.
– Hittills har varje klubb jobbat enbart med sin egen marknadsföring. Tillsammans har vi möjlighet att nå ut mycket bredare med budskapet om Skaraborg som ett spännande golfområde. Vi tror mycket på att vi nu går samman i en gemensam kampanj och marknadsför vårt område som helhet, säger Clas Christensson, klubbchef på Skövde golfklubb.