Succésiffror för Volvo Car Scandinavian Mixed
Den 9-12 juni 2022 spelades Volvo Car Scandinavian Mixed i Halmstad. Golftävlingens unika tävlingsform har skapat en ny och jämlik trend inom sporten. Kvinnor och män spelade på samma bana och om samma prispott.
Vädret, en bana i toppskick, ett gott värdskap och en historisk seger av Linn Grant gav en upplevelse i världsklass. Fantastiska bilder från Halmstad kunde skickas ut till över 160 länder.
Halmstad kommun hade som intention om att kommunal insats ska ge 8-10 gånger tillbaka i omsättning och den infriades. Mellan 65-70 miljoner spenderades bara under tävlingsdagarna och PR-värdet för Halmstad gav 8,4 miljoner dollar, cirka 90 miljoner kronor.
Halmstad stärkte sin position
Syftet med golftävlingen var att stärka Halmstads position och varumärke på den nationella och internationella golfmarknaden. För Halmstad Golfklubb är internationella tävlingar ett sätt att befästa golfbanan som en mästerskapsbana, och få fler att upptäcka de båda banornas naturskönhet och den fina atmosfären på klubben.
– Som en av Hallands största idrottsföreningar med över 3 300 medlemmar är värdet av att vara värdbana för en internationell golftävling stort. Att få se anläggningen dressad och klädd i festskrud gör mig mycket stolt, säger Christian Jakobsson , klubbdirektör på Halmstad GK.
Unik tävlingsform med jämlik värdegrund
Formatet för tävlingen Volvo Car Scandinavian Mixed gjorde det extra intressant, modernt och jämställt där 78 damer och 78 herrar spelar på samma bana, om samma prispengar. En helt unik tävlingsform som väl stämmer överens med våra värderingar. Arrangören jobbade utifrån People, Planet, Profit och Innovation som vi också direkt kunde haka på. Efter två år av pandemi var Halmstad, dess invånare, golfen och vi mer än redo att genomföra ett internationellt evenemang med mycket stor räckvidd i världen.
– Vi har under många år varit arrangörer av Scandinavian Masters men upptäckte att det blev allt svårare att få sponsorer och samarbetspartners med det traditionella formatet. Den mixade spelformen är helt unik och att få spela den på en anrik bana som Halmstad GK:s Norra var fantastiskt! Miljön, närheten till hotellet och de kringaktiviteter som skapades tillsammans med Halmstad var något vi verkligen tar med oss för framtiden, säger Claes Nilsson VD för Wedosports.
Målen infriades
Tävlingen har mätts och utvärderats av Upplevelseinstitutet som är ett av Sveriges oberoende analysföretag inom evenemang, rättigheter och sponsring. Mätningen koncentrerar sig på besökarna ur olika aspekter.
– Undersökningen visar att tävlingen, med det som gjordes runt om, infriade de mål som vi satt upp. Nu ser vi framåt och hoppas att de som var här återkommer och att ännu fler har fått upp ögonen för Halmstad – Golfhuvudstaden, summerar Ann Johansson, Destination Halmstad.
Ett urval av siffror
Turismomsättningen för genomförandeperioden landade på 50 miljoner SEK beräknat på inkommande besökare. Lägger vi till spelare, caddies, organisation, media, logistikföretag, catering med mera landar den på 65-70 miljoner SEK.
69 % av besökarna som köpte biljett var externa, alltså från andra kommuner och länder än Halmstad och Sverige.
52 % av externa gäster stannade mer än en dag och 83% (av de 52%) av dem övernattade i Halmstad.
92 % av besökarna gjorde något mer än att besöka golftävlingen under sin vistelse, och i stort sett alla vill gärna komma tillbaka till Halmstad.
Det totala medievärdet för tävlingen landade på 113 miljoner USD.
Medievärdet för Halmstad blev 8,4 miljoner dollar USD ( i dagens värde drygt 90 miljoner SEK).
Tävlingen sändes i 162 länder , TV och streaming.
Totalt antal sändningstimmar var 2 567.