Äger golfproffsen sina egna privata jetplan?
När de når den ekonomiska nivån där de har råd att göra det, föredrar många toppgolfare att resa med privata jetplan snarare än med kommersiella flygbolag. Vissa golfare har tagit detta ett steg längre och äger sina egna privata jetplan.
En del har tagit det ytterligare ett steg längre och har skaffat sig ett eget pilotcertifikat. Den kanske mest kända golfpiloten var Arnold Palmer.
Han gick i pension från att ratta flygplan först när han var 81, då han hade tillbringat nästan 55 år som pilot och hade loggat nästan 20 000 flygtimmar. Han har också ett världsrekord i flygning.

1976 flög han och hans andrepiloter Jim Bir och Bill Purkey jorden runt i ett affärsjet på 57 timmar, 25 minuter och 42 sekunder. Resan gjordes i en Learjet 36 och slog det tidigare rekordet med mer än 28 timmar.
Palmer har beskrivits som en mycket bra pilot. Den sjufaldige majorvinnaren ansåg att det att flyga ett flygplan var: ”Ungefär som golf. Det viktigaste var att man använde förståndet och bara gjorde det man trodde att man kunde göra.”
Smidigt men dyrt
Greg Norman hade ursprungligen inte tänkt bli proffsgolfare. ”Jag bodde bredvid en bas i Royal Australian Air Force där F-111-plan lyfte”, förklarade han. ”Jag var 13 eller 14 år och jag var förälskad i dem. På gymnasiet gjorde jag den förberedande utbildningen för att gå med i flygvapnet och bli pilot.”
En annan vars ungdom hade ett starkt intresse för flyg var Phil Mickelson. Hans far var marinflygare och Phil själv tog pilotlicens och köpte en Gulfstream V. Men han sålde den senare. Han förklarade att när han och hans fru ”skulle resa till bergen för att åka skidor, skulle jag behöva veta månader i förväg när jag skulle åka, så att jag kunde få en hangarplats. För att om planet står utomhus, fryser saker och ting”.
Istället bestämde han sig för att chartra privata jetplan via VistaJet eftersom han: ”kan meddela dem timmar i förväg, och de släpper av oss vart vi vill åka och de hanterar all logistik.”
Jon Rahm var en annan som gav upp ägandet av privata jetplan – i hans fall ett delägaravtal – för att använda VistaJet.
Han förklarade fördelen med ett privatjetplan: ”Jag flög Bombardier Global 7500 till Spanien för en tävling, det var en så bra flygning. Jag gick från huvudkabinen till soffan till det bakre sovrummet, som hade ett bibliotek och kontorsutrymme. Det var en av de coolaste sakerna jag någonsin sett. Jag åt middag och gick och la mig och sov hela åtta timmar, lätt. Det var enda gången jag någonsin flugit över Atlanten med en så stor tidszonsförändring och aldrig fått någon jetlag.”
En logistisk utmaning
NetJets, som beskriver sig själva som att ”driva världens största och mest mångsidiga privata flygplansflotta” är ett annat privatjetföretag som är starkt involverat i tourgolf.
Sedan 2014 har de varit ”officiell leverantör av privata jetplan för PGA-touren”. Det innehar även denna position för The Open.
Företaget samarbetar med 50 tourgolfare. Transportcheferna vid tävlingar har fullt upp med att utarbeta flygscheman, beroende på vem som lämnar tävlingen, vilken dag och tid, och vart de behöver åka och så vidare.

Mycket av det senare beror också på vart tourgolfaren reser. Att många är baserade i Orlando i Florida hjälper saken i detta avseende.
En amerikansk Ryder Cup-spelare var missnöjd när han var tvungen att dela en privatjetflygning med en europeisk Ryder Cup-spelare som han inte kände och alltid hade försökt undvika. Men de knöt an till varandra under flygningen och blev vänner både på och utanför banan.
En historia som Tiger Woods tidigare tränare Hank Haney berättat är om ett tillfället då Ian Poulter påstås hakat objuden på Tiger Woods jetplan. Woods satte på sig hörlurarna och ignorerade Poulter, men sms:ade Haney, som satt och pratade med Poulter: ”Kan du fatta att den här idioten fick lift på mitt plan?”
Tiger Woods Gulfstream G550
Den första G550:an i produktion flög i juli 2002 och cirka 600 av dessa jetplan tillverkades innan produktionen upphörde i juli 2021. Tigers modell sägs ha byggts 2008 och kostat honom 48 miljoner pund.

Kabinhöjden är 193 cm; bredden 213 cm och längden 123 cm. Beroende på den invändiga planlösningen kan den ta upp till 19 passagerare. Tigers modell har ett eget sovrum med egen dusch. Den normala räckvidden är 12 722 km och maxhastigheten är 902 km/h.
Rory McIlroys Gulfstream G650ER
Rory ägde tidigare en Bombardier Challenger 605, som sägs ha kostat honom 30 miljoner dollar. Detta jetplan var bredare och kortare än Tigers med en kabinbredd på 2,4 meter men en längd på endast 8,8 meter.
Men han äger nu en Gulfstream G650ER från 2022 som han köpte begagnad. En helt ny modell skulle kunna kosta cirka 78 miljoner dollar. Eller snarare, det kunde ha gjort det, eftersom produktionen av denna modell nu har upphört. Den har ersatts av G800.
Modellen är ett av de snabbaste privatjetplanen och kan nå en bra bit över 1000 km/h och har slagit flera hastighetsrekord. Kabinhöjden är generösa 1,8 meter, bredden är 2,6 meter och den är 14,9 meter lång.

När Rory flög hem från en tävling i Shanghai 2019 förklarade han att ”det bara var jag på planet, och jag fick den här massiva skuldkänslan över mig, bara för att det här inte kan vara bra och allt det där. Så vi kontaktade GEO Foundation som gör många fantastiska hållbarhetssaker inom golf.”
Nu investerar McIlroy i olika projekt för att kompensera för sitt koldioxidavtryck och förklarar: ”Jag skulle inte påstå att jag är en miljökämpe. Men jag är någon som inte vill skada miljön”.
Foto: Getty Images