Europatouren blir DP World Tour
Europatouren byter namn till DP World Tour från och med 2022. Detta är ett resultat av ett samarbete mellan Europatouren och det Dubai-baserade hamnföretaget Dubai Ports World som alltså blir ny titelsponsor för hela Europatouren.
Mer pengar i potten
Touren firar sitt 50-årsjublieum 2022 och det blir en säsong med ett nytt stort sponsoravtal som innebär större prispengar, nya tävlingar och även ett samarbete med PGA-touren.
Totalt kommer det att delas ut över 200 miljoner dollar i prispengar under 2022 och varje tävling kommer att ha minimiprissumma på 2 miljoner dollar.
47 tävlingar i 27 olika länder
DP World Tour får ett internationellt tävlingsschema under 2022. Det blir minst 47 tävlingar i 27 olika länder med nya tävlingar i Förenade Arabemiraten, Japan, Sydafrika och Belgien och en utökad Rolex-serie som omfattar fem tävlingar: Abu Dhabi HSBC Championship, Slync.io Dubai Desert Classic, Genesis Scottish Open, BMW PGA Championship och säsongsavslutande DP World Tour Championship.
För första gången kommer det också att spelas tre tävlingar som samsanktionerats med PGA-touren: Genesis Scottish Open, samt Barbasol Championship och Barracuda Championship som spelas i USA.
DP World blev officiell partner till Europatouren 2015, och de kommer nu alltså att bli tourens titelpartner från och med starten av säsongen 2022, som börjar med Joburg Open i Sydafrika, redan om två veckor.
– Det här är utan tvekan enormt betydelsfullt för vår tour. Lanseringen av DP World Tour 2022, som sammanfaller med vårt 50-årsjubileum, kommer att innebära en ny era inom global golf. Det kommer även att gynna alla inblandade – våra spelare, caddies, fans och partners, samt skapa viktiga bidrag till samhället i stort, berättar Keith Pelley på European Tour Group.