Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-seo-pack domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-cerber domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Så skapades Tripadvisor för golfare - Golfbladet
Golfbanor utomlandsGolfpärlorNyheter

Så skapades Tripadvisor för golfare

Att golf är svårt är ingen nyhet. Det här är berättelsen om hur LeadingCourses.com skapades som resultatet av Jeroen Korvings misslyckade besök på The European. Sedan dess har hemsidan utvecklats till ett uppslagsverk om golfbanor – med användaren som författare.

Läst i olika magasin

Holländaren Jeroen Korving hade spelat golf i flera år. Men i ärlighetens namn var han inte särskilt bra när han 2007 bestämde sig för att tillsammans med några kompisar åka till Irland för att spela golf. Gänget ville slå på stort och bokade starttid på klassiska The European. Som mindre vetande hade Jeroen och hans vänner gått efter vad de läst i olika holländska magasin och vad vänner berättat för dem.

Drömbana

De hade därför fått för sig att bara för att The European var så omtalad, omskriven som en ”drömbana” och även kostade skjortan ju var tvungen att vara regionens bästa bana – för alla kategorier av spelare.

”Varför valde ni den banan?”

Det råder absolut ingen tvekan om att The European är en alldeles fantastisk bana. Men smakar det så kostar det och kanske var det i detta fall lite av ”pärlor för svin”. Den var inte bara dyr, den var också väldigt svår – och kanske hade Jeroen och hans vänner gapat efter lite för mycket.

Då kläcktes idén

Banan var för tuff för dem och upplevelsen blev inte vad de hade hoppats på. Dessutom regnade det så klart denna dag. I klubbhuset efteråt kunde de konstatera att de hade betalat stora pengar för att förnedras.
Det var där och då idén om LeadingCourses.com föddes.


Över en whiskey började Jeroen prata med en irländare som frågade honom varför de besökte The European och inte en av de andra banorna i regionen, som enligt honom var lika trevliga och kanske passade deras skicklighetsgrad aningen bättre. Dessutom kostade de inte en tredjedel av priset holländarna nyss betalt för att spela The European.

Dela med sig av sina erfarenheter

Idén att skapa en hemsida för golfare, så att de inte skulle göra samma misstag, slog nu Jeroen. Han ville matcha golfare med banor så att upplevelsen skulle bli mer njutbar, dessutom skulle golfarna här dela med sig av sina erfarenheter och på så vis hjälpa varandra.

Ökade lavinartat – siktet på Sverige

Tillsammans med två kollegor från vergelijk.nl (en liknande sida) startade Jereoen LeadingCourses.com. Resten är historia. Från att ha varit ett företag som endast sköttes nattetid har nu LeadingCourses.com information om över 25 000 golfbanor i 148 olika länder, och allt som allt finns nästan 400 000 omdömen på företagets hemsida. Fortsättningsvis besöker 375 000 golfare plattformen varje månad.

golfspelare


LeadingCourses.com har blivit ett Tripadvisor för golfare.
– Vårt mål är att hjälpa varje golfare att välja bana baserat på omdömen och data. Dessutom vill vi ge möjligheten att boka starttider via vår hemsida för att på så vis ge bästa möjliga service, säger Ruben Van der Zaag, kommunikations- och marknadschef på LeadingCourses.com.

Leadingcourses växer

I januari 2012 lades svenska som det sjätte språket till på LeadingCourses.com. Den huvudsakliga anledningen var för att få hjälpa svenskarna hitta rätt bana, men också att ge dem en möjlighet att dela med sig av sina upplevelser.
– Svenskar älskar att resa och vi hade redan ganska mycket information om ställena de tycker om att besöka. I dag hittar ungefär 30 000 svenskar in till LeadingCourses.com varje månad, och så klart vill vi hjälpa fler att hitta den perfekta banan för deras nästa runda, säger Ruben.
– Vi vet att svenskarna älskar att resa till Spanien, kanske främst till Valencia-regionen, och det är därför vi är så glada att vi nu även kan erbjuda tidsbokning till många av områdets banor via vår site.

Av Martin Hardenberger
Foto Privat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights