Vassa IT-lösningar tar svenska golfklubbar till en ny nivå
Arbetet på en golfanläggning är både mångfacetterat och intensivt. Tiden är knapp och utmaningarna många för att kunna driva verksamheten på bästa sätt. Det gäller allt från banskötsel till service åt medlemmar och gäster. Därtill alla tekniska lösningar såsom hemsidor som måste fungera, locka och kontinuerligt uppdateras. Med nischade IT-lösningar har digitalbyrån Kust IT lyckats möta den moderna golfklubbens behov.
Från en golfklubb till åttio på två år. Uppstickaren Kust IT har nått stor framgång som helhetsleverantör av IT-lösningar i golfbranschen. Uppstickare är möjligen inte helt rätt ordval. Bolaget har varit verksamt sedan 2009 och har i dag närmare 500 företagskunder över hela landet. Men just golfbranschen är en ny nisch för den Tanumshede-baserade digitalbyrån.
Steget in i golfen började med en förfrågan från Mjölkeröds Golfklubb i februari 2022, berättar grundaren och vd:n Mattias Larsson.
– Vi blev kontaktade av klubbchefen Kajsa Burden. Hon och styrelsen ville ha en modernare lösning än vad de hade. Hemsidan hade många funktioner men såg inte så attraktiv ut.
Mattias började fundera. På vilket sätt kunde de ta sig an en bransch de inte visste någonting om och samtidigt erbjuda någonting som mötte behoven utan att bli för kostsamt? I samarbete med svenska GAF, som är en förening av och för anställda inom kansli och ledning på golfklubbar, gav de sig ut för att lyssna och lära av klubbchefer, kanslister och administratörer och förstå den verklighet klubbarna verkar i.
– Genom att analysera deras behov och önskemål kunde vi tillsammans skapa en komplett hemsideslösning som både är smart och kostnadseffektiv. Intresset var stort och växte snabbt, säger Mattias och lyfter det gemensamma arbetet med Golfsverige som en av framgångsfaktorerna.
En viktig del i en golfklubbs verksamhet är att kommunicera information till medlemmar och gäster. Där är hemsidan den viktigaste kanalen. Vad Mattias, som icke-golfare, upptäckte var hur lite tid personalen på en golfklubb faktiskt har att lägga på sin hemsida, samt den ofta låga bemanningsgraden på kanslier.
– En golfklubb har ofta få anställda. Dessutom är den tekniska mognadsgraden på golfklubbar varierande. Även om ambitionsnivån är hög så finns inte tiden. Det ställde krav på oss som hemsidesleverantör eftersom funktionaliteten måste vara enkel för den som jobbar med hemsidan. Funktioner som används varje vecka, som att lägga ut nyheter, ändra information och skicka nyhetsbrev måste vara enkla att göra. Detta har vi förstått och tagit höjd för i vårt utvecklingsarbete.
Genom att paketera all funktionalitet en golfklubb behöver i kombination med användarvänlighet och hög tillgänglighet har digitalbyrån vunnit många golfklubbars uppskattning. Det har även arbetet med att hjälpa till att flytta över all innehåll från nuvarande hemsida till en ny, samt säkerställa integrationen mot GIT för att de anställda på kansliet inte ska behöva lägga tid på att klippa och klistra innehåll.
– Funktionaliteten är densamma för alla, liksom verktyg och moduler, men alla klubbar kan välja en egen layout som vi designar utifrån deras önskemål och grafiska profil. Alla klubbar är unika och ska såklart även få sin unika touch och sitt upplägg. Det har varit väldigt uppskattat.
En av de anläggningar som tagit hjälp av Kust IT är Vasatorp Golfklubb. I fjol utsågs deras hemsida till den bästa i Golfbladets årliga hemsidesundersökning, där vår redaktion tar reda på vilka som lyckas marknadsföra sin golfklubb på bästa sätt på internet.
– Jättekul och tack för att vi blev framröstade som nummer 1. Det står mig extra varmt då vi spenderade en del tid på framtagande av sidan och teamade upp med Kust IT på ett jättebra sätt, sade Louise Friberg, klubbchef på Vasatorp om utnämnandet.
Till säsongsstarten 2024 har Kust IT levererat moderna hemsidor och IT-lösningar till 80 golfklubbar runt om i Sverige. Men resan har bara börjat – nu fortsätter den också utomlands.
– Vår målsättning är att bli den självklara partnern för hemsidor och IT-tjänster till golfklubbar, en helhetsleverantör i branschen. Det är fantastiskt roligt med den utveckling vi redan haft. Nu etablerar vi oss mot norska klubbar och vi tittar också på fler länder där jag ser stor potential, säger Mattias.
Text: Jenny Olsson