Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-cerber domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Mer fart och längd, samma härliga stabilitet: Nya Ping G440 är äntligen här! - Golfbladet
TestUtrustning

Mer fart och längd, samma härliga stabilitet: Nya Ping G440 är äntligen här!

Med ett väl inarbetat rykte om att vara enormt förlåtande är Ping mångas favoritklubbor. Nu kommer nya G440 med fokus på högre bollhastighet och mer längd, bl.a. tack vare den lägsta tyngdpunkten någonsin i en driver. Detta utan att man tummat på den sedvanliga stabiliteten.

Den trötta ”if you can’t swing, buy Ping” cirkulerar fortfarande och levereras som en nedsättande kommentar, men är egentligen den bästa rekommendation som kan ges. För det är inget snack om att Ping länge varit klubbor som gjort att vi spelare får ett spel som ser bättre ut än vi kanske förtjänar. Bland annat var förra årets G430 10K den mest förlåtande driver som jag någonsin provat.

Bra blir ännu bättre!
Hur kan man då förbättra något som redan är så bra? Tja, man får fokusera på det område där man kanske ändå hade en hel del utrymme för förbättring. Den enorma stabilitet som upplevdes kom i många fall på bekostnad av bollhastighet och därmed längd. Inte så att bollen föll ned vid fötterna, men det är ju nesligt att ligga några meter efter polarna även om man ligger mitt i fairway och de ligger i ruffen, skogen och bunkrar.

Sagt och gjort. Stjärnorna i Pings engineering-team slog sina kloka huvuden ihop och kom fram till en innovativ så kallad Free Hosel-design som sparar fyra gram – och det låter kanske lite, men är enormt mycket i det här sammanhanget. Genom att omfördela denna massa kunde Ping optimera tyngdpunktens placering inte bara långt bak för maximal stabilitet utan också lågt för maximal energiöverföring och därmed mer längd.

Carbonfly Wrap-toppen i kolfiber, tyngre bakvikt samt den smått genialiska Free Hosel-konstruktionen.

Med tillägget av en Carbonfly Wrap-topp och sinnrik intern konstruktion har Ping både minskat totalvikten med tio gram, trots en tyngre bakvikt för större effekt, och gjort träffytan lägre, men samtidigt tunnare och hetare samt ökat standardlängden på skaftet – sammantaget ger det en dubbeleffekt med både högre klubbhastighet och högre bollhastighet.

De förlåtande egenskaperna finns kvar och nya G440 Max, som sannolikt blir storsäljaren, är inte bara het utan har också en stabilitet som inte står långt efter förra årets storsuccé G430 Max 10K. Till detta kommer som brukligt även en mer lågspinnande G440 LST samt en slice-bekämpande G440 SFT. Både MAX och LST kan fås i HL-konfiguration med en lättviktskonstruktion för spelare med lägre svinghastighet.

Tourseger första veckan
Som vanligt får tourspelarna prova nya grejer innan de släpps till oss vanliga dödliga och med nya G440 fick Ping en seger redan första veckan den var tillgänglig för proffsen.

The tour adoption for the drivers and fairways woods has been exceptional. The G440 LST driver was used to win its first official week on tour and we’re seeing more in play around the world every week. Our tour players appreciate the added ball speeds and love the great sound and look. Like all golfers, they are in search of more speed, and they are happy to find it in new equipment.
– John K. Solheim, VD och ordförande

I händerna på vanligt folk
Naturligtvis kan tourspelarna vinna med i princip vad som helst i händerna och frågan är hur nya Ping G440 presterar för ”vanligt folk”. För min del är det här en klubba som direkt åker ned i bagen. Den inte bara ser bra ut med sitt blåa färgtema och den mattsvarta kolfibertoppen med finjusterade turbulatorer, den låter också helt fantastiskt i träffen – ett dovare och mäktigt ljud som Ping åstadkommit med interna ljudribbor.

Den enastående stabiliteten gör att även jag bidrar till lite extra längd när självförtroendet är på topp och jag vågar ösa på ordentligt. Den nya, lägre tyngdpunkten gör att min ovana att skruva upp loftet 1,5 grad kommer på skam och jag måste återställa standardinställningen på 9 grader för att få den där perfekta kombinationen av hög utgångsvinkel och pampigt häng i luften.

Pings beprövade Spinsistency-teknik och den makalösa stabiliteten gör också att mina bollträffar i kategorin spridda skurar ändå landar på fairway – och dessutom långt där borta i fjärran. Till detta kommer också Pings övriga klubbor i G440-serien, fairwayklubbor, hybrider och järnklubbor. Mer om detta i en separat artikel.

Nya Ping G440-drivers kostar 7395 kronor och utöver Pings egna standardskaft Alta CB och Ping Tour 2.0 finns även Mitsubishi Tensei 1K Black och Project X Denali Red som standard. Standardgreppet är ett : Golf Pride 360 Tour Velvet (som erbjuds i sex storlekar). Som alltid har Ping stort fokus på custom fitting och erbjuder en uppsjö alternativ.

Läs mer på Ping.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights