Abacus firar 30 år!

Den 20 juni 1977 klockan två på natten är två 21-åriga killar på väg till Lunds Akademiska Golfklubb med ett enda mål i sikte, att slå det dåvarande rekordet på 135 spelade hål på ett dygn. Den ena utmanaren var Sven-Olof Karlsson, som spelat golf sedan tio års ålder och brann för sporten. Så fort det var någorlunda ljust slog de ut från första tee iklädda jeans och pikétröja. Inte förrän en timme före midnatt rullade den sista putten ner i det 153:e hålet. Denna dag för mer än fyrtio år sedan föddes inte bara ett nytt Guiness-rekord utan även en idé om hur golfupplevelsen kunde göras ännu bättre genom helt annorlunda kläder än vad de använt under de 21 timmar de gått runt banan.  

Vid den tidpunkten arbetade Sven-Olof för Sport marketing, ett företag som sålde Titleist och Tommy Armour på den svenska marknaden. Som inbiten golfare var det fantastiskt för honom att också få jobba i branschen, inte bara spela. Drömmen om kläderna fanns kvar under alla år, men inte förrän 1991 kunde den börja förverkligas. Den 26 november startades abacus®. Parallellt med butiksinredning, säljoptimerimg och distribution av en del andra varumärken byggdes klädmärket upp och lanserades för första gången 1998. Det var baserat på samma envishet och kärlek till golfen som lett till Guiness-rekordet. 

Resan har bara börjat

Sven-Olof Karlssons livsverk firar nu 30 år, men enligt Sven-Olof själv har resan bara börjat.
– Nästa år kommer några riktigt spännande plagg, och utvecklingen för 2023 är redan igång. På latin betyder abacus kulram. Du kan räkna på en kulram liksom du alltid kan räkna med oss och våra produkter! 

Sven-Olof Karlsson
Sven-Olof Karlsson
Firar ordentligt

– Det blir ett jubileum att minnas. Vi kommer att fira ordentligt, säger Alexandra Y Karlsson, marknadschef och projektledare på abacus®.
Innan hon började på företaget år 2003 drev hon tillsammans med sin familj en golfshop på Österlen.
 – Jag märkte direkt hur kunderna snabbt uppmärksammade abacus® nya sortiment. Plötsligt fanns kläder, skräddarsydda just för golfspel och svingrörelsen. Allt var så genomtänkt, speciellt regn – och vindplaggen.

Plaggen är en historia och vetenskap i sig

Chefsdesignern Chris Mattson har varit med från början. Hon är en av nyckelpersonerna, som koordinerar allt från modeuttryck till produktionsplanering. Och själva tillverkningsprocessen av de olika plaggen är en historia och vetenskap i sig. Det handlar om vävt och stickat, stretch och limmade sömmar för att skapa vattentätt och rörligt på en och samma gång.
– Vi tittar på över 20 000 tyger när vi väljer våra material.

Kläderna lika viktiga som klubborna och bollarna

Vad skapar egentligen den perfekta golfupplevelsen? Enligt Sven-Olof Karlsson, mannen bakom abacus Sportswear, är kläderna lika viktiga som klubborna och bollarna. Företagsidén är att designa  funktionella golfplagg som passar i alla väder, samtidigt som de är snygga, sportiga, moderiktiga och av god kvalitet. Kläderna ska sitta lika perfekt när man slår ut som när man puttar, inte strama eller kännas bylsiga. Abacus finns numera i 25 länder, och golfspelare världen över liksom stjärnorna på touren har upptäckt alla fördelar.

europa solheim cup

Hela sex gånger har abacus klätt upp det europeiska Solheim cup-laget och innehar Ryder cup-licens sedan 2010. Kollektionen lanserades för första gången 1998. Redan från start uppmärksammades regnkläderna med sina nya, innovativa detaljer. De blev ganska omgående kända för sina smarta funktionsegenskaper.

Golfsmarta detaljer gör skillnaden

Sedan dess har tillverkningen utvecklats enormt i takt med nya material och teknologier. Grundidéerna med de golfsmarta detaljerna fanns med från början, exempelvis blixtlåsen på byxben och ärmar, som möjliggör en bra sving. Inget smiter åt för hårt. Men numera är plaggen lätta och stretchiga. De andas samtidigt som de är vattentäta. Abacus Sportswear förlänger golfsäsongen rejält med sina slitstarka kläder för vind och kyla, regn och rusk. Jackorna med hög teknisk nivå är framtagna för golfaren som trotsar alla väder.

Stilresan – en solskenshistoria

Stilresan är en riktig solskenshistoria, trots att det är dåligt väder som främst utmärker de hållbara och funktionella golfkläderna. Mycket har hänt sedan den första jackan tillverkades.

“Vår första regnjacka Brassie och vår mest högtekniska, väderskyddande jacka i dag Pitch X-series. Man kan se skillnaden!”

Företaget, som under dessa 30 år gått från liten uppstickare på den svenska golfmodemarknaden till ett internationellt etablerat varumärke inom sport- och golfmode, har fortfarande sin bas på gården i Dalby utanför Lund.

Golf i alla väder

Vad hade hänt om Sven-Olof Karlsson inte gett sig sjutton på att skapa ett framgångsrikt, världsomspännande golfklädesföretag?
Upplevelsen ute på banan hade definitivt inte blivit lika behaglig. Dessutom hade väderleken fått fortsatt bestämma om det blir golf eller inte. Med abacus funktionella plagg, är alla dagar i veckan perfekt för ett stilfullt spel!

Till abacus Sportswear>>

Här kan ni se en film om 37.5 – Tekniken, som används i en del av plaggen.  

Foto: Anton Bengtsson och Mickael Tannus

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *