Gyllene droppar från Jylland

– Vi tråkar inte ut vår whisky med lång lagring på fat för att uppnå en viss ålder. Whisky som inte har något att dölja vågar visa sig naken för världen, säger Alex Munch, en av de nio vännerna som grundade Stauning Whisky.

Nio vänner

Danskt öl är känt världen över, men dansk whiskey? Kan det vara något? Prova själv. Nu lanseras prisbelönta Stauning Rye på Systembolaget. Stauning Whisky har sedan lanseringen 2005 blivit ett av de snabbast växande whiskyvarumärkena i Europa och
har fått flera utmärkelser för sin innovativa whisky. Den grundades av nio vänner med passion för whisky och
noll kunskap om whiskyproduktion, men med ett tydligt mål: att göra whisky i världsklass med dansk karaktär.

För att lyckas tittade vännerna 200 år bakåt i tiden, innan industrialiseringen tog över och effektivitet blev dagens
modeord. Det finns såklart enklare sätt att göra whisky, men inget bättre.


– Vi är bara intresserade av modernisering om det ger vår whisky en bättre karaktär, annars håller vi fast vid den
gamla traditionen. Vi eldar under våra kopparpannor, vi golvmältar lokal säd och använder torv från Jylland. Vi
producerar småskaligt. Det vi däremot inte gör är att lagra ihjäl vår whisky, vi vill att fatkaraktären ska addera men
inte ta över alla subtila smaker i vår new make. Det är lite som med het sås, rätt mängd förhöjer smaken men blir
det för mycket brinner det mest i munnen, säger Alex Munch, Stauning Whisky.

Den är av klassisk amerikansk stil fast med 70 procent råg och 30 procent korn tillverkad med Staunings
danska approach. Säden är från bönderna i trakten.


Lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment, artikelnummer: 416, alkoholhalt: 48%, storlek: 70 cl, pris: 599 kr.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *