12 golfbanor i gemensam satsning i Skaraborg
Under 2024 pågår två olika marknadssamarbeten mellan Skaraborgs besöksmål. Det är 12 golfbanor som gått samman för att gemensamt visa upp sig och 14 familjebesöksmål som tillsammans marknadsför det utbud som finns för familjer. Målet med båda initiativen är att locka fler besökare till Skaraborg. De genomförs inom samverkansplattformen Visit Skaraborg.
Skaraborg är ett av Sveriges golftätaste områden. Det är fjärde året som Skaraborgs golfbanor gör gemensam sak och marknadsför sig tillsammans för att locka besökare från Stockholm och Mälardalen till regionens golfbanor. I år vänder sig även marknadsföringen söderut i Sverige.
Tillsammans med konceptet ”Familjeresan” som är 14 besöksmål i Skaraborg som riktar sig till familjer, ska ”Golfa i Skaraborg” locka till sig fler besökare till Skaraborg.
– Gemensam marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till en större målgrupp med våra erbjudanden i Skaraborg. Många av besöksmålen har begränsad marknadsföringsbudget men tillsammans kan vi nå bredare. säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
De 12 golfbanor som deltar i Golfa i Skaraborg är: Bjertorps golfklubb, Brevikens golf, Billingens golfklubb, Ekarnas golfklubb, Falköpings golfklubb, Hökensås golfklubb, Lidköpings golfklubb, Lundsbrunns golfklubb, Läckö golfklubb, Knistad Herrgårds golfbana, Töreboda golfklubb och Skövde golfklubb.