Jack Nicklaus vann i rätten mot sitt tidigare företag
En jury i Florida tilldelade i veckan Jack Nicklaus 50 miljoner dollar i hans förtalstämning mot Nicklaus Companies. Den 18-faldige majorvinnaren stämde företaget han tidigare ägde efter att företaget falskeligen hävdat att han hade accepterat ett erbjudande på 750 miljoner dollar för att bli LIV Golfs ansikte utåt vid lanseringen 2022.
Nicklaus hävdar att att hans tidigare affärspartners aktivt delat de påhittade påståendena med ett antal medieorganisationer, något som skadade hans rykte och, enligt juryn, utsatte 85-åringen för ”förlöjligande, hat, misstro och förakt”.
Avböjde erbjudandet omgående
Jack Nicklaus hade visserligen träffat representanter för Golf Saudi 2021, ett möte som Nicklaus juridiska team bevisade arrangerades av en anställd på Nicklaus Companies. Det uppgavs dock att Nicklaus bara gick med på mötet för att diskutera möjligheten att bygga en golfbana. Medan de var där fick golfikonen reda på att Golf Saudi ville rekrytera honom till en ledarposition hos LIV.
I domstolsdokumenten står det att Nicklaus avböjde erbjudandet omgående. Dokumenten lyder: ”Enligt Nicklaus hade han inget intresse av erbjudandet och avböjde eftersom han ansåg PGA-touren vara en viktig del av hans arv; om PGA motsatte sig en rivaliserande liga vägrade han att delta.”

På annat ställe i stämningsansökan menar Nicklaus att tjänstemän på Nicklaus Companies hade antytt att han saknade den mentala förmågan att hantera sina affärsangelägenheter och att han led av demens.
I ett uttalande till ESPN sa Nicklaus advokat Eugene Stearns: ”Det är alltid svårt i ett förtalsmål att bevisa skador på ryktet, eftersom det, särskilt för en man som Jack, alltid haft en så bra sådant. Men jag tror att det viktiga var att tvisten med att företaget berättade för världen att Jack sålde ut PGA-touren för den saudiska golfen, faktiskt inte var sant”.
Nicklaus rättsliga begäran kom som svar på en ursprunglig stämningsansökan från Nicklaus Companies i New York i maj 2022. Nicklaus gick i pension från sin chefsroll på Nicklaus Companies 2017. Som ett resultat av detta utlöste det ett femårigt konkurrensförbud som hindrade Nicklaus från att designa golfbanor eller rekommendera produkter utanför sitt tidigare företags portfölj.
Ägde namnet, men inte varumärket
Mot slutet av den perioden, och medan han fortfarande satt i styrelsen för Nicklaus Companies, undersökte Nicklaus möjligheterna att kunna använda sitt eget namn i affärer igen.
Det var vid den tidpunkten Nicklaus Companies lämnade in den ursprungliga stämningen mot honom och anklagade golflegenden för att ha brutit mot avtal och fört samtal med LIV Golf. I juli förra året beslutade en skiljedomare i Florida att Nicklaus faktiskt inte längre var bunden av konkurrensklausulen.
I april i år beslutade domaren Joel M. Cohen vid New York Civil Division Supreme Court att även om Nicklaus hade rätt att använda sitt namn, ägde Nicklaus Companies de varumärken som de köpte för 145 miljoner dollar år 2007.
Följaktligen kunde Nicklaus Companies fortsätta sälja varor och utrustning med Nicklaus namn, smeknamnet ”Golden Bear” och tillhörande logotyper. Men i fallet om att Nicklaus skulle vara ambassadör för LIV Golf hade företaget fel, vilket kostade dem dyrt.
Foto: Getty Images

