Nu lanseras ett nytt svensk exklusivt golfvarumärke
Tidigare har golfkläder delats upp i två olika kategorier – funktionella eller stilrena. Nu lanseras Local Rule, vars första herrkollektion med praktiska och minimalistiska plagg sja fungerar lika bra på stan som på golfbanan.
Svenska Local Rule grundades i fjol och vill utmana golfgiganterna. Därför har man valt att skapa kläder som fungerar för alla sammankomster, med en funktionalitet som fungerar lika bra på banan som på stan. Produkterna är designade i Sverige och producerade i Portugal med en skandinavisk design som är universellt tilltalande. Sourcing av material sker primärt från Italien.
Den första kollektionen från Local Rule består av 18 plagg – däribland pikéer, windbreakers, västar och byxor. Utöver det kommer det finnas accessoarer i form av bucket hats, kepsar, peggar, handdukar och golfbagar.
Skapad av golfentusiaster
Grundarna bakom Local Rule, golfentusiasterna Simon Madeling och David Zetterlund, är kollegor och vänner sedan tidigare. Simon har grundat och varit vd för reklambyrån Think Agency, där David varit partner och strateg. Med sig har de även Henrik Svensson, som blir operativ chef på Local Rule.
– Efter sju år av att driva eget konsultbolag och kreativt skapande för våra kunder bestämde vi oss för att bygga vårt egna varumärke. Vi har jobbat i drygt ett år med framtagningen av kollektionen, varumärket och den tekniska plattformen och nu känns det fantastiskt att äntligen vara på banan. Fokus inledningsvis kommer att vara den svenska marknaden men vi kommer att ha möjlighet att skeppa våra produkter globalt från dag ett – redan nu ser vi intresse från andra länder än Sverige, säger Simon Madeling, medgrundare och vd.
Local Rule startar med en renodlad herrkollektion, men visionen är att skapa en damkollektion inom överskådlig framtid. Kollektionen kommer att finnas tillgänglig via deras egen e-handel local-rule.com. Prislappen landar på 750 – 2 500 kr.