Äta & Bo

Trendspaning – vad händer med krogarna efter pandemin?

Nu väljer Martin & Servera-gruppen att, tillsammans med utvalda leverantörer, göra en storsatsning för att stötta restaurangbranschen i en tuff tid. Genom annonsering på mer än tusen digitala stortavlor över hela Sverige och en bred kampanj i sociala media uppmanas alla privatpersoner att köpa frukost, lunch och middag från sin lokala restaurang under parollen #stöttadinlokalarestaurang. Medverkande leverantörer är Arla, Carlsberg Sverige, Dalsjöfors, Feldt’s, Guldfågeln, SallaCarte och Zoégas.

– Vi vill genom detta gemensamma initiativ stötta restaurangbranschen på bred front genom att inspirera privatpersoner att köpa mat för avhämtning från sin lokala restaurang eller café. Vi vill alla se en levande restaurangbransch även när pandemin är över – och då behöver vi agera nu, säger Kristina Ossmark, kommunikationsdirektör på Martin & Servera.

Restaurangerna har, sedan coronapandemin startade, gjort allt de kan för att motverka smittspridning och samtidigt rädda sina verksamheter. Med stor kreativitet och god anpassningsförmåga har de arbetat enligt myndigheternas riktlinjer och restriktioner.

Siffrorna visar tydligt att det är utmanande tider för hotell- och restaurangföretag. Antalet konkurser 1) i branschen 2020 var cirka 40 procent fler än året innan, och antalet varslade 2) i hotell- och restaurangföretag var 20 739 personer, jämfört med 917 under 2019.

Därför har Martin & Servera-gruppens bolag, tillsammans med utvalda leverantörer, tagit initiativet till en rikstäckande kampanj för att stötta restaurangbranschen. Medverkande leverantörer är Arla, Carlsberg Sverige, Dalsjöfors, Feldt’s, Guldfågeln, SallaCarte och Zoégas.

Med start under första veckan i februari syns budskapet #stöttadinlokalarestaurang på digitala stortavlor över hela Sverige.

– Samarbetet med leverantörerna är inspirerande. Tillsammans blir vi starka och kan hjälpas åt att stötta den bransch vi alla verkar i. Vi ser gärna att alla är med och stöttar sin lokala restaurang och delar budskapet vidare i sina egna flöden i sociala media #stöttadinlokalarestaurang, säger Kristina Ossmark.

I satsningen ingår också en serie med tre kostnadsfria webbinarier som ska inspirera och ge framtidstro för restaurangbranschens aktörer. Det första avsnittet sänds den 4 februari på martinservera.se.

Tareq Taylor är moderator för webbinariet. Bland gästerna finns Desirée Jaks från nyöppnade Spesso, Klas Lindberg från Portal, Jörgen Engdahl från Restaurang Hunger och Törst i Umeå och Majed Lahdo från Pappa Grappa i Norrköping. Mercedes Bachelet, general manager och sommelier på Adam och Albin berättar om hur man skapar en grym upplevelse för restauranggästen och Lennart Wallander från Food & Friends trendspanar om restaurangbranschen 2.0 efter pandemin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights