Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-cerber domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Succésiffror för Volvo Car Scandinavian Mixed - Golfbladet
NyheterTävlingar

Succésiffror för Volvo Car Scandinavian Mixed

Den 9-12 juni 2022 spelades Volvo Car Scandinavian Mixed i Halmstad. Golftävlingens unika tävlingsform har skapat en ny och jämlik trend inom sporten. Kvinnor och män spelade på samma bana och om samma prispott.

Vädret, en bana i toppskick, ett gott värdskap och en historisk seger av Linn Grant gav en upplevelse i världsklass. Fantastiska bilder från Halmstad kunde skickas ut till över 160 länder.

Halmstad kommun hade som intention om att kommunal insats ska ge 8-10 gånger tillbaka i omsättning och den infriades. Mellan 65-70 miljoner spenderades bara under tävlingsdagarna och PR-värdet för Halmstad gav 8,4 miljoner dollar, cirka 90 miljoner kronor.

Halmstad stärkte sin position

Syftet med golftävlingen var att stärka Halmstads position och varumärke på den nationella och internationella golfmarknaden. För Halmstad Golfklubb är internationella tävlingar ett sätt att befästa golfbanan som en mästerskapsbana, och få fler att upptäcka de båda banornas naturskönhet och den fina atmosfären på klubben.

Många kom till Tylösand för att se på golf i världsklass. Foto: Tristan Jones/LET

– Som en av Hallands största idrottsföreningar med över 3 300 medlemmar är värdet av att vara värdbana för en internationell golftävling stort. Att få se anläggningen dressad och klädd i festskrud gör mig mycket stolt, säger Christian Jakobsson , klubbdirektör på Halmstad GK.

Unik tävlingsform med jämlik värdegrund

Formatet för tävlingen Volvo Car Scandinavian Mixed gjorde det extra intressant, modernt och jämställt där 78 damer och 78 herrar spelar på samma bana, om samma prispengar. En helt unik tävlingsform som väl stämmer överens med våra värderingar. Arrangören jobbade utifrån People, Planet, Profit och Innovation som vi också direkt kunde haka på. Efter två år av pandemi var Halmstad, dess invånare, golfen och vi mer än redo att genomföra ett internationellt evenemang med mycket stor räckvidd i världen.

Ladies European Tours vd Alexandra Armas, Henrik Stenson, Linn Grant och Annika Sörenstam under prisutdelningen i årets tävling. Foto: Tristan Jones/LET

– Vi har under många år varit arrangörer av Scandinavian Masters men upptäckte att det blev allt svårare att få sponsorer och samarbetspartners med det traditionella formatet. Den mixade spelformen är helt unik och att få spela den på en anrik bana som Halmstad GK:s Norra var fantastiskt! Miljön, närheten till hotellet och de kringaktiviteter som skapades tillsammans med Halmstad var något vi verkligen tar med oss för framtiden, säger Claes Nilsson VD för Wedosports.

Målen infriades

Tävlingen har mätts och utvärderats av Upplevelseinstitutet som är ett av Sveriges oberoende analysföretag inom evenemang, rättigheter och sponsring. Mätningen koncentrerar sig på besökarna ur olika aspekter.

– Undersökningen visar att tävlingen, med det som gjordes runt om, infriade de mål som vi satt upp. Nu ser vi framåt och hoppas att de som var här återkommer och att ännu fler har fått upp ögonen för Halmstad – Golfhuvudstaden, summerar Ann Johansson, Destination Halmstad.

Ett urval av siffror

Turismomsättningen för genomförandeperioden landade på 50 miljoner SEK beräknat på inkommande besökare. Lägger vi till spelare, caddies, organisation, media, logistikföretag, catering med mera landar den på 65-70 miljoner SEK.

69 % av besökarna som köpte biljett var externa, alltså från andra kommuner och länder än Halmstad och Sverige.

52 % av externa gäster stannade mer än en dag och 83% (av de 52%) av dem övernattade i Halmstad.

92 % av besökarna gjorde något mer än att besöka golftävlingen under sin vistelse, och i stort sett alla vill gärna komma tillbaka till Halmstad.

Det totala medievärdet för tävlingen landade på 113 miljoner USD.

Medievärdet för Halmstad blev 8,4 miljoner dollar USD ( i dagens värde drygt 90 miljoner SEK).

Tävlingen sändes i 162 länder , TV och streaming.

Totalt antal sändningstimmar var 2 567.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights