Titleists nya GT-drivers är äntligen här
Intresset för nya GT2-, GT3- och GT4-drivers är precis så stort som Titleist har hoppats på efter alla teasers som Titleist kört med på sistone. Nu släpper man äntligen på förlåten och det handlar om grejer som är hetare, längre, rakare och mer förlåtande över hela träffytan än någon tidigare Titleist-driver.
Titleist har läskat oss länge med bilder, VIP-utprovningar före lanseringen och tourspelare som fått lira med nya GT-drivers medan vi vanliga dödliga fått vänta till idag innan vi kan göra utprovningar. Vill du klämma och känna i din shop får du vänta till 23 augusti.
Jag har fått en tjuvtitt på dem och slagit lite med dem, men gör inte min egen utprovning förrän nästa vecka. Det är stor risk att det hamnar en GT-driver i min bag (fattas bara annat, jag är ju stor gin&tonic-fantast). Priset för en GT-driver är 7 499 kronor med standardskaft, men eftersom upcharge-kostnaden för Tour Ad-premiumskaften är lite lägre nu så blir det kanske ändå en premiumdriver för 9 999 kronor.
När Titleist nu lanserar sin nya driverserie handlar det om en vidareutveckling av det som inleddes med TS och då var Titleists första riktigt bra drivers på många år. De följdes av TSi och sedan TSR innan vi nu landat i nya GT-serien. Det här sägs vara de mest avancerade och bäst presterande drivers Titleist någonsin satt sitt namn på. GT2, GT3 och GT4 är utvecklade för total driverprestanda utan kompromisser. Utöver det fantastiska utseendet, den härliga känslan och det sköna ljudet är den nya serien också hetare, längre, rakare och mer förlåtande över hela träffytan än någon tidigare Titleist-driver.
Tre modeller (och en troligen på gång)
I den nya GT-serien finns det än så länge tre modeller (med en lättviktsmodell sannolikt på väg senare som brukligt):
GT2 handlar om hög bollhastighet och förlåtande egenskaper över hela träffytan samt större stabilitet – och blir sannolikt ”drivern för massorna”.
GT3 är utvecklad för finjusterad bollhastighet och kontroll med maximal längd och optimering av bollflykten – vilket då lär vara en driver för bättre spelare.
GT4 är en lågspinnande och mer kompakt driver på 430cc där man fokuserat på att eliminera för mycket spinn och leverera en het och penetrerande bollbana. Det här blir nog ingen massprodukt, men lär älskas mycket av spelarna i den här kategorin.
Högteknologiska finesser
För att kunna leverera de prestandafördelar som utlovas i marknadsföringen har ingenjörerna jobbat för högtryck och här finns mycket ”godis”:
En helt ny topp, en Seamless Thermoform Crown, är tillverkad i ett nytt och unikt polymermaterial som är ultralätt och möjliggör omfördelning av massa till optimala positioner i de olika modellerna. Trots att det är en sorts plast har man ändå lyckats leverera ett kraftfullt ljud och en härlig känsla.
Exceptionell bollhastighet och stabilitet levereras via GT:s Split Mass Construction, där massa strategiskt förts både mot träffytan för högre bollhastighet och mot baksidan för högre stabilitet.
Finjusterad aerodynamik ger också högre klubbhastighet som tillsammans med en ny Speed Ring och träffyta med variabel tjocklek bidrar till högre bollhastighet både i sweetspot och vid mindre bra träffar.
Tillsammans ger de här tekniska framstegen en exceptionellt het driver med extremt konsekvent spinntal och utgångsvinkel över hela träffytan.
Läs mer och boka din egen utprovning på Titleist.se