GolfStar lanserar obemannade klubbhus
Det är tydligen trendigt att slopa personal. I snabbköpen finns det numera stationer där kunden själv scannar in varorna. Kassörskorna är snart ett minne blott. Det finns också matbutiker, exempelvis AutoMat i Norrtäljes nya stadsdel, Hamnen, där man under bevakning av kameror tar sina varor och swischar. Det positiva med det är att man kan handla precis när som helst. Nu gäller personalfritt även på golfbanorna i landet. GolfStar meddelar i dag att de lanserar obemannade klubbhus.
Första obemannade klubbhuset
I ett pressmeddelande skriver man att först ut av GolfStars 13 golfanläggningar blir GolfStar Bodaholm, som dessutom blir Sveriges första obemannade klubbhus. Sedan är det tänkt att GolfStar rullar ut denna service på alla anläggningar oavsett om det blir i klubbhusen eller som fristående kiosker.
Kameror tar över bevakningen
Genom att installerat HonestBox låsteknik på entrédörren, gör att golfaren kan identifiera sig via sitt BankID och själv låsa upp klubbhuset. Vidare har kameraövervakning satts upp och klubbhuset har utrustats med en självscanningskassa från HonestBox. Detta ger golfaren möjlighet att komma in i klubbhuset och komma åt utbud på kiosk- och shopvaror även under tidiga mornar och sena kvällar när klubbhuset är obemannat.
– Vi är glada för vårt samarbete med HonestBox som möjliggör för oss att kunna ge ännu bättre service till våra golfare som nu kommer kunna komma åt golfens förnödenheter även under tider som vi normalt sett inte har personal på plats, säger Anna Holmberg, operativt ansvarig på GolfStar.
Man testkör en kiosk
– Bodaholm blir nu först ut med detta system där vi kör igång den 1 september, tätt följt av Dalkiosken på Lindö som även den kommer att testköras nu under hösten, fortsätter Anna.
Det är dyrt med anställda och på det här sättet kan man spara. Konceptet med obemannade klubbhus är något man vill sprida till fler platser i landet.
– Det här är bara början på GolfStars satsning på utökad service. Inför säsongen 2023 kommer flera nya initiativ i samma anda ske för att förbättra golfupplevelsen på våra 13 golfanläggningar, menar Anna.
– GolfStars satsning ligger helt i linje med vårt mål att förbättra servicen för fler branscher och vi är fantastiskt glada över att få vara med och pegga upp i den här satsningen, säger Magnus Berglund, delägare på HonestBox.
Fördelarna med att inte ha personal i kiosker eller i klubbhus är flera. Men det finns förstås negativa aspekter också. Det personliga mötet uteblir. Ensamheten som präglar många grupper i Sverige ökar genom att ”kallpratet” försvinner. Vissa människor kommer kanske att sakna att ha en person som säger välkommen. Andra är glada över att få rå om sitt utan personal. I pandemi-tider är ju detta också en ypperlig idé får man ju säga.