Svenska Sweetspot ingår i global satsning att förändra golfen

Det svenska techbolaget Sweetspot har av golfens styrande organ, R&A, valts ut att förse deras nya koncept Golf It! med affärssystem. Konceptet kommer fokusera på golf och underhållningsanläggningar. Den första anläggningen öppnas i Glasgow under sommaren 2023 och kommer bland annat innehålla en niohålsbana, äventyrsgolf och golfsimulatorer.

Svenska Sweetspot ingår i global satsning

Med konceptet Golf It! ämnar R&A – som har 160 anslutna organisationer inklusive nationella förbund – att förändra sporten i grunden. Konceptets första anläggning kommer ligga i utkanten av Hogganfield Loch i nordöstra Glasgow där syftet är att göra golf mer tillgängligt och inkluderande. För att nå sina mål har R&A noggrant valt ut de partners som de anser vara bäst inom sina respektive områden.

Golf It! är en storsatsning som ska göra golfen till en mer inkluderande och tillgänglig sport – för alla. Anläggningen har designats med det specifika ändamålet att attrahera en ny målgrupp till sporten. Därför är det av största vikt att arbeta med ett system som förstår olika typer av konsumentbeteenden och hur människor interagerar med sina aktiviteter. Det är här det svenska bolaget Sweetspot kommer in i bilden. Avtalet mellan parterna sträcker sig över fem år och Sweetspots uppgift kommer vara att utveckla och etablera affärssystem för Golf It!s räkning.

– Efter en gedigen och robust urvalsprocess bedömde vi att Sweetspots plattform var det enda system med kapacitet att uppnå våra affärsmål. Vårt mål är att tillgodose våra kunder med rätt produkt, vid rätt tid och till rätt pris, vilket kommer leda till att vi gör sporten mer tillgänglig till ett mer överkomligt pris. Med Sweetspot har vi goda möjligheter att lyckas med det, säger Russell Smith, General Manager på Golf It!

Sweetspot kommer ta fram en helhetslösning för konceptet vilket inkluderar ett kassasystem där R&A kan följa olika typer av konsumtionsbeteenden. Fokus ska ligga på revenue management och öka tillgängligheten för fler golfare genom att applicera en dynamisk prissättning.

– Vi är väldigt nöjda över att få möjligheten arbeta med den största golforganisationen i världen. Det är ett kvitto på att vår produkt håller absoluta världsklass. De delar vår vision att modernisera golf så att fler får uppleva den sport vi älskar, säger Henrik Ahlin, VD på Sweetspot.

R&A kommer över en tioårsperiod investera 200 miljoner pund för att utveckla golf och stödja sporten internationellt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.