Var femte svensk kommer ha en “ful jultröja” i år – här är de mest populära modellerna
Att bära en jultröja, som ofta är medvetet ful, blir alltmer populärt i Sverige. Var femte svensk planerar att bära en i jul, visar nya siffror från Klarna. Här är en topplista på de mest sålda jultröjorna hos en av de största svenska återförsäljarna.
Konceptet ‘Den Fula Jultröjan’ såg dagens ljus för första gången i USA på 50-talet, men det var först på 80-talet som jultröjan växte i popularitet tack vare synlighet i filmer och TV-program. På senare år har fenomenet fått allt större fäste i Sverige – något som både Klarnas julundersökning och Partykungens försäljningsstatistik visar på.
- Hälften (46 %) av svenskarna gillar Ugly Christmas Sweaters – vilket är en ökning från 39% julen 2021.
- Var femte svensk (22 %) planerar att själv bära en ful jultröja eller något annat roligt klädesplagg.
Mest populär är tröjan bland personer i åldern 18-25 år. Hela 65 % i den ålderskategorin uppger i Klarnas undersökning att de gillar fula jultröjor.
– Det finns ofta två tydliga outfit-spår på julafton. Antingen mer uppklätt eller en mer avslappnad stil. Vi ser hur allt fler unga väljer det avslappnade och roliga spåret. Fenomentet ‘fula jultröjor’ är under ständig utveckling och varje år kommer nya modeller som gör att det blir lättare att hitta en modell som passar ens egen smak och humor , säger Carl Lindahl, konsumentbeteendeexpert på Klarna.
En av Sveriges största återförsäljare av fula jultröjor är Partykungen.se. Här kommer deras bästa tips på hur man ska tänka när man väljer årets modell.
– Jultröjan ska inte bara vara så smaklös som möjligt, den ska även visa vem man är med en gnutta humor. Även om man säkerligen bär den ironiskt tycker nog de flesta innerst inne att det är trevligt att gå klädd i en prålig, blinkande tröja som dessutom har ett roligt motiv, säger Joel Svensson, Director of Fun på Partykungen.
Här är de 10 mest sålda jultröjorna på Partykungen: