Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-cerber domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Golfkryssning i Medelhavet – en unik och spännande upplevelse - Golfbladet
Golfbanor utomlandsNyheter

Golfkryssning i Medelhavet – en unik och spännande upplevelse

Så länge jag kan minnas har jag haft en förkärlek för rundresor. Jag älskar att varje dag få uppleva nya spännande platser och golfbanor. Den enda nackdelen med rundresor är de ständiga hotellincheckningarna och känslan av att leva i en kappsäck, då det inte är någon mening med att packa upp när man ändå ska vidare nästa dag. Frågan är om en golfkryssning är det bästa av två världar, där man kan behålla sitt rum, eller snarare hytt, och vakna upp i en ny hamn varje morgon?

Dag 1 – Incheckning Barcelona

Från flygplatsen i Barcelona tar det inte många minuter med taxi till hamnen för kryssningsfartyg. Väl på plats går allt ganska smidigt även om jag måste visa upp mitt boardingkort och pass otaliga gånger innan jag är ombord på fartyget Costa Smeralda. Det märks att de är vana att hantera 1000-tals gäster och det finns säkert någon anledning till alla olika kontroller. Hytten är lite mindre än jag förväntade mig och bilderna är definitivt tagna med vidvinkel och lite missvisande. Det är tur att golfbagarna förvaras separat och erhålles de dagarna man ska spela golf. Hytten har en balkong som är tillräckligt stor för att två personer ska kunna sitta där bekvämt. Det går snabbt att acklimatisera sig och det tar inte många minuter innan hytten börjar kännas mysig och även om det är litet så känns det inte trångt.

Middagen är först klockan 21:00 så det blir en snabb visit i buffé restaurangen för en sen lunch. Costa Smeralda är ett stort fartyg, så stort att många av de färjor på Östersjön som trafikerar Stockholm – Åland kan upplevas som livbåtar till denna jätte. Middagsmenyn är varierad med lite extra fokus på det italienska köket vilket kanske inte är så konstigt då Costa Cruises är ett italienskt rederi.

Dag 2 – Golf på Son Gual, Mallorca

Det gäller att vara uppmärksam på de olika informationsblad som levereras till hytten. De dagar man spelar golf, får man prioriterad landgång och kan lämna skeppet före alla andra. Vi samlas i en av pianobarerna redan klockan 08:00 och går sedan i samlad trupp ut på kajen där alla golfbagarna är uppradade. Jag kände mig inte helt bekväm med att checka in golfklubborna vid ankomsten. Även om jag lovades att de skulle stå redo när jag skulle spela golf, fanns det ett litet uns av oro.

Son Gual är klassad som en av Mallorcas absolut bästa golfbanor. Det är vanligt att spela den på ankomst- eller avresedagen eftersom den ligger mycket nära flygplatsen. På en annars fantastisk golfbana, är det enda som eventuellt drar ner helhetsintrycket de flygplan som passerar på relativt låg höjd. Klubbhuset är pampigt och man får direkt en kvalitetskänsla som också bekräftas när man spelar golfbanan. Fairways och greener är av högsta tänkbara kvalitet, och det är svårt att klaga på skicket över huvud taget. Första tee ligger på en liten höjd, precis som klubbhuset gör, och man har en underbar utsikt över första hålet och andra delar av golfbanan. Son Gual öppnade 2007 och det investerades inte mindre än 30 miljoner euros, vilket på den tiden var en hisnande summa. En hel del av dessa slantar måste gått till att köpa bunkersand, då det är i det närmaste omöjligt att spela Son Gual utan att ha ett antal bunkerbesök. Banan är mer kuperad än vad man kanske kan tro då terrängen egentligen inte har några större nivåskillnader.

De små höjdskillnaderna skapar en bra mix av olika typer av golfhål och även en hel del fina vyer. Det är många golfhål som sticker ut och få som egentligen är anonyma. Alla par 3-hål är både tuffa och vackra, är det inte vatten, så är det strategiskt utplacerade bunkrar och avrinningsområden som utmanar.  

Dag 3 – En hel dag till havs

Resan mellan Mallorca och Sicilien tar mer än ett dygn och är ett utmärkt tillfälle att utforska detta gigantiska fartyg. Det är det sjätte största kryssningsfartyget som korsar de sju haven och rymmer mer än 5 000 passagerare och sysselsätter över 1 000 besättningsmedlemmar. Costa Smeralda är som ett flytande nöjesfält med ett överflöd av olika barer och restaurangalternativ. Som nybörjare på kryssningar fick jag förklarat för mig att alla rederier har ungefär samma upplägg. Här har du ett bord reserverat på en av de fyra huvudrestaurangerna under hela din vistelse ombord för antingen en tidig eller sen sittning. Du kan alltid besöka buffé restaurangen utan att behöva boka i förväg, för de övriga restaurangerna betalar du extra. Om du har dryckespaketet My Drinks Plus täcker det nästan alla restauranger och det mesta du kan tänka dig att beställa i baren. En stor fördel med golfkryssningar är att du kan äta frukost i middagsrestaurangen och undvika den något röriga buffé restaurangen.

Jag beger mig upp på däck 17 och 18 som ligger högst upp på Costa Smeralda. Här finns de olika poolområdena men det är lite för hög och hetsig musik för att det ska falla mig i smaken. Jag hittar till slut en avskild plats och sjunker ner i en av de inbjudande solstolarna och har ambitionen att påbörja en ny bok, men somnar nästan direkt. Det är tur att jag smörjt in mig ordentligt, för när jag vaknar upp en timme senare skiner solen fortfarande väldigt starkt.

Dag 4 – Palermo, Siciliens huvudstad

Om man är intresserad av färdigpaketerade utflykter så erbjuds ett gediget program ombord, där man kan välja både utflyktslängd och språk. Tyvärr finns det inga svenska guider, men alla utflykter erbjuds på engelska. Jag hade gärna spelat golf även på detta stopp, men närmaste golfbana ligger lite för långt från hamnen för att man garanterat ska hinna spela 18 hål.

Jag överväger att boka en guidad tur i katakomberna men bestämmer mig i stället för att snabbt sätta ihop en egen stadsvandring. Den del av Palermo som är intressant för turister ligger inte alls långt från hamnen. Det blir lite sovmorgon och börjar med promenad i stilla mak till marknaden Mercato Il Capo. Här säljs framför allt grönsaker, blommor, kryddor, kött och fisk. Det finns även en hel del restauranger längs denna marknadsgata. Det är underbart att strosa fram i skuggan under marknadsstånden och uppleva den unika atmosfären och de olika dofterna.

Därefter bär det i väg till Quattro Canti, som är Palermos hjärta. Gatorna kantas av vackra byggnader och den berömda korsningen har fantastiskt utsmyckade fasader i barockstil från tidigt 1600-tal.

Palermo är känt för sin unika gatumat av högsta kvalitet. En lunch på Antica Focacceria är ett måste och något man definitivt inte ska missa. Här har de serverat gatumat sedan 1834. Några särskilda specialiteter som sticker ut är Arancina som är friterade risbollar eller Sfinciuni som är den typiska sicilianska pizzan. Med ett glas kallt vitt vin på deras trevliga uteservering är lunchen fulländad.

Dag 5 – Rom, den eviga staden

När båten anländer till Rom är det golfspel på schemat, men här skulle man även kunnat tänka sig att turista i stället. Rom är en fantastisk stad och har ett sådant överflöd av sevärdheter att en heldag knappast räcker för att uppleva en bråkdel av allt denna underbara stad erbjuder. När jag står på kajen med min golfbag så blir det tydligt att det är slumpen som avgör vilken golfbana man får spela på de olika stoppen. Jag talar med några amerikaner som ska färdas med en annan buss och ska besöka en helt annan golfbana än den jag ska spela. Det kan alltså skilja sig lite åt från vecka till vecka då lokala tävlingar också ställer till det i rederiets planering. I Rom, precis som på Mallorca, finns det flera banor att välja mellan medan det är något färre i Savona och Marseille. Vill man spela premiumgolfbanor som Marco Simone, där Ryder Cup spelades, får man betala ett tillägg.  Golf Nazionale och Argentario är dock utmärkta alternativ även om det smäller lite högre att ha spelat Ryder Cup-banan.

När vi återvänder till fartyget är det förvånade hur snabbt vi har skapat våra egna rutiner och beteendemönster. Efter dagens golfrunda eller utflykt samlas vi ofta i en mysig bar för att njuta av en kopp kaffe. På kvällarna är jazzbaren vårt favoritställe för att lyssna på livemusik och njuta av en avec efter middagen. Om jag hade varit 30 år yngre hade det nog varit Aperol Spritz-baren på sjuttonde våningen och sedan diskoteket som hade lockat. Det finns något för alla ombord och det finns givetvis även en hel del uppträdanden för den som gillar underhållning.

Dag 6 – Golf på Sant´Anna GC

Innan avresan hade jag en romantisk bild av att man sakta glider in i hamnen och njuter av utsikten när Costa Smeralda närmar sig land. Men jag har akterhytt och ser huvudsakligen bakåt. Även om jag skulle se framåt eller åt sidan, så skulle tyvärr de flesta hamnar inte motsvara mina förväntningar. Kryssningshamnarna är ofta belägna i ett industriområde och undantagsvis i stadskärnan. Det spelar kanske inte så stor roll då det är spännande att anlägga en ny hamn och uppleva ett nytt äventyr.

Sant’Anna Golf är designad av Robert von Hagge, som bland annat designat Golf National utanför Paris, där Ryder Cup spelades 2018. Även om Sant’Anna inte når upp till samma nivå som Golf National, så glimtar den till emellanåt och det är några riktigt fina hål och en hel del fantastiska vyer. Banan är uppdelad i två 9-hålsslingor, Mountain Course och Sea Course.

Bergsbanan är kuperad och det går att gå, men golfbil är att föredra. Sea Course har inte, vad jag kunde se, någon direkt vy över havet. Med kan också bero på att det var lite för disigt vid mitt besök. Personligen tycker jag att båda slingorna är bra, med några hål som etsar sig fast i minnet, såsom öppningshålet på Mountain Course och även hål 2 på Sea Course som är ett fint par 3-hål med en vacker damm framför greenen. Det är en golfbana som kräver att man tänker till lite då det är en hel del raviner och även några tuffa utslag där det är relativt smalt.  Resan till och från golfbanan är vacker och man kan se en hel del av de fina små och charmiga kuststäderna längs den italienska Rivieran.

Vi har avnjutit våra middagar i à la carte-restaurangen och haft möjlighet att välja mellan tre till fyra olika förrätter, pastarätter, huvudrätter och desserter. Även om menyn varierar från dag till dag har vi känt att vi ändå måste testa något annat och utforska den uppsjö av restauranger som finns ombord. Vi bestämmer oss för Teppanyaki-restaurangen, som verkligen erbjuder något helt annat. Här bjuds på sång och imponerande jonglerande med köksredskap och en hel del tjo och tjim. Det är en välregisserad show och den går verkligen hem bland matgästerna. Man sitter i ett större sällskap runt ett enormt bord med kök och två kockar i mitten som inte bara showar utan levererar riktigt utsökt mat.

Mätta och belåtna styr vi stegen mot jazzbaren, och vi hinner knappt sätta oss innan vi serveras varsin rykande het espresso med avec, ackompanjerad av den ljuva musiken.

Dag 7 – Marseille i lummig pinjeskog

Marseille är en välkänd hamnstad och det är på restaurangerna i de små gränderna som man kan serveras en äkta bouillabaisse. Denna klassiska fisksoppa som har sitt ursprung i Marseille. Marseille är mer känt för sin mat och pastis än för sina golfbanor.

Sainte Baume Golf Club visar sig dock vara en trevlig medlemsbana. Här finns många minnesvärda hål men också en del skavanker och tees som kanske skulle behöva lite mer omvårdnad. Jag talar med startern på min knaggliga franska och frågar hur många medlemmar de har. Hon svarar att de har väldigt många medlemmar, hela 320 stycken, vilket kanske inte är så många med svenska mått mätt. Det finns några blinda slag som fördröjer speltempot något och gör det svårt när man spelar golfbanan för första gången. Men det kompenseras av att man har några riktigt fina golfhål som spelas i en vacker och väl uppväxt lummig pinjeskogsmiljö.

Sista kvällen och ankomst till Barcelona

Det blir lite av sista kvällen med gänget, när vi slevar i den sista skeden av tiramisu och tömmer slattarna i glasen och det känns nästan lite sorgligt. En vecka har gått snabbt och vi har både socialiserat och kunnat njuta av stunder av avskildhet. Jag är övertygad om att golfkryssningar har kommit för att stanna. Det är onekligen bekvämt och hur ska man annars kunna spela golf i tre olika länder på en och samma resa? Även om vi ofta gick av fartyget först av alla och kom tillbaka sist av alla, så kunde det ibland bli lite stressigt. I de fall där vi gick ut som sista boll så fanns det inget utrymme för någon längre avkopplande stund på klubbens terrass innan det var dags för avfärd. Den ganska enkla lunchboxen som man fick när vi hoppade på bussen till golfbanan var ändå ganska välkommen när det började kurra i magen på eftermiddagen.

Det är fascinerande med dessa gigantiska kryssningsfartyg med sina 18 våningar som kan tar över 5 000 passagerare och erbjuder en uppsjö av barer och underhållning. Samtidigt är storleken också en nackdel då det nästan är för stort och kan bli lite opersonligt. Även om de har aerobicspass och ett enormt gym ombord så är det mest troligt att man lämnar skeppet med några extrakilon. Hela idén med kryssning är baserat på ett överflöd av mat och dryck. Costa Smeralda har satsat på tre internationellt kända kockar som har bidragit med några av sina signaturrätter. Varje kväll fanns någon av dessa läckerheter på menyn och över lag så var maten riktigt bra. Men självklart, när man ska servera över 5 000 gäster varje kväll så är det inte Guide Michelinklass, även om kockarna bakom rätterna har flera stjärnor.

Kvällen innan vi ska stiga i land i slutdestinationen Barcelona, tilldelas vi en avstigningstid och ska även ställa ut våra väskor med en tydlig färgmarkering. Vi har svart färgkod och ska stiga av klockan 09:00. De olika tiderna gör att allt flyter på smidigt och både väska och golfbag är på plats när vi når ankomsthallen. Det kryllar inte direkt av taxibilar men kön minskar relativt snabbt och vi har ingen brådska. Vårt flyg lyfter först till kvällen och vi kan avsluta vår golfkryssning med ett besök på Barcelona Golf Club innan vi beger oss till flygplatsen.  

Det känns redan nu lockande att resa på en vintergolfkryssning i Persiska viken med golf i Dubai, Abu Dhabi, Doha och Oman, eller varför inte till Karibien?

Text: Johan Kullenberg

Foto: Costa Cruises

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights