Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-seo-pack domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-cerber domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol28/a4/d3fghw1efjsokw6/golfbladet.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Ljusare tider för flygresor - Golfbladet
LivsstilTransport

Ljusare tider för flygresor

Nu längtar vi golfare bort till sol och värme. Många av er kanske har en inbokad golfresa att se fram emot? Fortfarande finns en rad hinder i resandet på grund av den rådande pandemin.

Ökning av resor på ett år

Trots oväntade saker som personalbrist och inställda flyg skänker nu Norweigan ett ljus i vintermörkret. I ett pressmeddelande berättar flygbolaget att deras trafiksiffror för december visar på en ökning från samma tid förra året. Drygt 930 000 passagerare flög med Norwegian under månaden.

Allt gått enligt planerna

Det verkar alltså som om många svenskar reser i väg i större utsträckning än förr. Och flygbolaget gläds åt att allt gått som planerat i jul-och nyårstrafiken. Men december månad 2021 var kraftigt påverkad av myndighetsbeslut och restriktioner.

Märker av Omikronviruset

– Jag är glad att vi lyckats bra med både planläggningen och destinationsplaneringen för december, jul- och nyårstrafiken inkluderad. Vi vet att den är mycket viktig för alla som flyger hem med oss till jul. Samtidigt märker vi förstås av effekten av Omikronviruset, de nationella och internationella regeringsbesluten och restriktionerna, säger Geir Karlsen, koncernchef för Norwegian.

Golfstar

I december hade Norwegian 931 917 passagerare, vilket kan jämföras med 129 664 passagerare i december 2020. Kabinfaktorn uppgick till 71,3 procent.

I december hade Norwegian i genomsnitt 48 flygplan i drift. 99,6 procent av de planerade flygningarna genomfördes. Punktligheten låg på 83,8 procent.

Enligt Regeringskansliets hemsida finns fortfarande osäkerhet kring internationellt resande.

– Länder har olika restriktioner som stängda gränser, inreserestriktioner, karantänsbestämmelser och utegångsförbud och nya beslut kan fattas med kort varsel. Det är därför det är viktigt att vara påläst innan man reser, ha ett försäkringsskydd och att resa med mer marginaler än man brukar göra, står det att läsa.

Finns fler möjligheter att resa

Samtidigt som osäkerheten bland passagerare är stor etableras nya direktlinjer från Landvetter och Arlanda till spännande destinationer.
I vår kommer glädjande nog ytterligare ett lågprisbolag att etablera en direktlinje från Göteborg till Hamburg.

Ny sträcka med Lufthansas budgetflyg: Göteborg – Hamburg

Den 1 maj 2022 börjar Lufthansakoncernens lågprisbolag att flyga direkt till Hamburg från Landvetter fyra gånger i veckan. Eurowings blir ensamma om att trafikera sträckan som sedan mars 2020 varit otrafikerad och kompletterar flygplatsens befintliga utbud till Tyskland. Eurowings flyger idag till Düsseldorf från Landvetter och adderar nu ytterligare en Europalinje som stärker tillgängligheten till Hamburg lagom till sommaren.

Tyskland-1

Tyskland är en av Göteborgsregionens viktigaste handelspartners och en stor marknad för både inresande och utresande. Det är den näststörsta utlandsmarknaden för inkommande resenärer till Göteborg Landvetter och det tredje mest populära utlandsresmålet.

Liksom Tyskland som helhet, ökade också Hamburg i attraktivitet åren före pandemin och antalet resenärer mellan Göteborg och Hamburg hade en positiv utveckling med närmare 50 000 passagerare under 2019. Golfbladet har tidigare skrivit om det rika utbudet av fina golfbanor.

3 golfbanor i Hamburg värda ett besök>>>

Hamburg är ett eget förbundsland (delstat) och ett ekonomiskt och kulturellt centrum. Staden är ett populärt weekendresmål och är uppskattad för sin arkitektur rika kulturliv, det livliga nattlivet, kanaler och fina parker.

hamburger-falkenstein
Hamburger Golfclub Falkenstein

Utöver likheten med Göteborg att det är landets näst största stad näst efter huvudstäderna, har de båda städerna mer gemensamt. Hamburg är likt Göteborg en internationell och välkomnande stad, med en pulserande hamnverksamhet som utgör en viktig del för stadens handel och välmående näringsliv. 

Flygplan

Den nya flyglinjen startar den 1 maj 2022 och sträckan Göteborg Landvetter Airport (GOT) – Hamburg Airport (HAM) kommer att trafikeras året runt med 4 avgångar per vecka på måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar med flygplan av typen A319 och A320.

Ny bas på Arlanda

Eurowings trafikerar i dagsläget ockkå Hamburg och Düsseldorf från Stockholm Arlanda Airport. I slutet av mars planerar flygbolaget att öppna en ny bas på Arlanda vilket innebär att de initialt placerar 5 flygplan och lanserar ett tjugo-tal nya Europa-destinationer.

Påverkat kvartalsresultatet

Det råder positiva vindar igen för det Lufthansa, som gjorde en brakförlust 2020 i coronapandemins spår. Nettoförlusten under första kvartalet uppgick till 22 miljarder kronor.
– Den globala flygtrafiken har i stort sett upphört de senaste månaderna. Det har påverkat vårt kvartalsresultat på ett sätt vi aldrig tidigare sett”, skrev Carsten Spohr, styrelseordförande i Lufthansa i ett uttalande 2020.

Lastflyg gick med vinst

Men medan passagerarna uteblev gjorde lastflygen en strålande affär. Lufthansa Cargo uppnådde det bästa resultatet i sin 26-åriga historia under budgetåret 2020. Intäkterna ökade med 11 procent till 2,76 miljarder euro medan justerad EBIT uppgick till 772 miljoner euro (föregående år: 1 miljon euro). Detta motsvarar en marginal på 28 procent (föregående år: 0 procent). Totalt såldes 6,5 miljarder godstonnkilometer (-27 procent) förra året. Den genomsnittliga lastfaktorn förbättrades med 7,8 procentenheter till 69,1 procent medan lastkapaciteten krympte med 36 procent.

Mest utmanande året

– Vi är glada att avsluta det som förmodligen var det mest utmanande året i vårt företags historia med ett rekordresultat. Det är också ett rekord när det gäller engagemang och flexibilitet hos vår personal – och vi är stolta över det enastående samarbetet med vår stående partners och kunder, sade Dorothea von Boxberg, ordförande för direktionen och verkställande direktören för Lufthansa Cargo.

Foto: Pressbilder

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights